Friday, January 21, 2011

Pengguna Jalanraya...

Salam
dah naik muak bila ada je kemalangan membabitkan motorsikal, otomatik semua salahkan motorsikal... kenapa ye.... kekadang hina sangat ke penunggang ni.... padahal kadang-kadang tu, memang jelas bukan salah motorsikal... tapi tak dinafikan memang ada penunggang yang menunggang macam haram.... tu la, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. hello... pemandu kederaan lain pon ada sialnye... potong Q, keluar sempang main tak pandang, tak signal, slow (kire macam merangkak la...). lagi 1 saya perasan hampir semua pemandu kenderaan bila di lintasan belang ( Zebra Crossing ) sebijik pon tak berenti. padahal masa ambil lesen JPJ dah cakap kena berenti bagi laluan ke pejalan kaki. kat lampu isyarat. semuanye berhenti lewat garisan putih ( kes ni bukan kereta je... motor pon sekali ). menggunakan handphone. macam-macam lagi la...paling aku pelik bila time jem.... sekejap masuk line kiri, lepas tu masuk line kanan. then masuk line kiri semula... hoi mangkuk.... bukan ko lepas kedepan pon buat macam tu.... balik2 ko kena cicir dengan motor gak bila jem tu....ni...selama aku 25 tahun menunggang macam-macam dah aku dengar

1; motorsikal bayar Roadtax rendah.... tak layak duk line tengah...

2; motorsikal ni murah... kena hormat kereta yang harga lebih tinggi ( kalau gitu macam mane status motor Ducati 1098R harga dalam Rm300000.00?)

3; apa mat eksiden? merempit la tu. ( padahal member jatuh depan rumah sebab lupa padlock )

bagi mereka ni semua yang bawak motor tu merempit... tak tau undang2... hina sangat ko.... tah la... aku tak paham dengan mentaliti pemandu2 Malaysia ni....tak macam pemandu2 di UK atau di Norway. mereka sangat menitik beratkan undang2 jalanraya... tak kira motor atau kenderaan lain... bagi mereka sama je...

dah lah.... sampai sini je aku merepek.... nak tidur... ape2 lawat blog ni ondscene.com banyak info berguna....



No comments: