Saturday, December 17, 2011

Kawasaki Ninja 250R


Salam all's....kali ni aku nak ceta tentang sejarah motor nya aku guna sekarang...aku dah guna ZZR ni dari tahun 1995..(Still dalam Dewan bedah kat bengkel Stevan lagi)
 
Kawasaki Ninja 250R (generasi terdahulu mempunyai nama yang khusus pasaran) adalah sebuah motosikal yang pada asalnya diperkenalkan oleh Kawasaki pada tahun 1983. Iya telah melalui beberapa perubahan sepanjang suku abad hayatnya,  Kawasaki hanya melakukan dua berubahan yang besar.

Model generasi keempat dipasarkan sebagai 250R Ninja dalam semua pasaran. Motosikal juga yang boleh di perkenalkan diplatform yang digunakan, EX250. Di USA, generasi sebelumnya dikenali (EX250-E/F/G/H) telah dipasarkan didlam ahli keluarga Ninja sport bikes, manakala di luar USA  Motosikal itu dikenali dengan pelbagai sebagai ZZR-250 , ZX-250, atau sebagai GPX-250R. Salah satu generasi yang terawal, EX250-C, telah diberikan nama GPZ-250.

Ergonomik tertentu 250R Ninja, reka bentuk casis, dan penempatan enjin telah menyebabkan motosikal yang dikelas standard dan sport. Postur penunggang  juga jatuh di antara standard dan sport. Motosikal ini mampu memecut  suku batu dalam masa  15,58 s@81.98 mph (131,93 km / h), ia laju 1 s lebih cepat dalam generasi terdahulu. Kawasaki menyediakan kemudahan motosikal yang lebih, termasuk bungee cangkuk untuk mengangkut kargo dan ruang untuk penumpang yang kedua.

Model yang terbaru, EX250-J atau generasi keempat, membawa update utama pertama Ninja dalam tempoh beberapa tahun. Peningkatan kemunculan termasuk roda 17 inci dan direka semula fairings yang memberikan sleeker, penampilan yang lebih moden.

Generasi pertama telah dihasilkan di antara 1983 dan 1984, dan dikenali oleh beberapa pengeluaran sebagai EX250-C. Ia telah dijual sebagai GPZ-250. Dijual hanya di pasaran tempatan Jepun, ini terawal versi tali sawat mula-mula dihasilkan pada tahun 1983, dan Basikal mempunyai tiub fork 35mm.

Generasi Kedua dikeluarkan antara 1986 dan 1987 adalah EX250-E. Model ini telah dijual sebagai 250R Ninja di Kanada dan Amerika Syarikat di antara tahun 1986 dan 1987. Ia dikenali sebagai GPZ-250R di tempat lain. Apabila diperkenalkan pada asalnya, ia adalah lebih mahal daripada Honda Rebel, dan pengulas mengadu bahawa manakala 14.000 rpm redline adalah baik, tetapi rev enjin yang lambat.

Bagi tahun 1988 model, terdapat perubahan kosmetik dan perubahan dalam penalaan enjin. Walaupun enjin bore dan strok, dan lain-lain komponen utama, tidak berubah, pelarasan penalaan kecil telah dibuat. Diameter karburetor dikurangkan 2 mm hingga 30 mm (1.2), nisbah mampatan silinder meningkat daripada 12.0:1 12.4:1, terlebih dahulu pemasaan pencucuhan telah meningkat, dan gegancu belakang telah meningkat sebanyak tiga gigi kepada 45. Penguna melaporkan bahwa hal ini menyebabkan enjin lebih bebas-revving, mencapai rev tinggi 14.000 redline lebih cepat, dan laju tertinggi diuji meningkat sebanyak beberapa batu sejam. Bodywork lebih tertutup sepenuhnya adalah dipuji kerana bergaya, pada masa itu ramai mudah
keliru dengan Ninja yang lebih besar 750.

Generasi ketiga pengeluaran Ninja 250 meliputi tiga model:
EX250-F - Varian EX250 paling menular, model E sepenuhnya dirombak dan yang dijual sebagai model F antara 1988 dan 2007 di Amerika Syarikat. Kanada menerima model di antara tahun 1988 dan 1999, dan ia boleh didapati di tempat lain sebagai GPX-250R seawal sebagai 1987.

 
Pada tahun 2008, Kawasaki memberi pemodenan kepada EX250 yang paling menyeluruh dalam tempoh beberapa tahun. Model EX250-J dikenali sebagai Ninja 250R di seluruh dunia, tanpa mengira pasaran.

Sebahagian daripada generasi ketiga masih ditemui di J-, tetapi panel luaran yang direka bentuk semula dengan membawa penampilan yang Ninja tahun 1990-an dan ke dalam selaras dengan sportbikes lewat 2000-an. Enjin dan drivetrain mengekalkan 30% daripada F-bahagian model, mengikut Kawasaki. Pemampatan enjin dan tork maksimum telah diturunkan untuk memberikan prestasi yang lebih baik midrange. Redesign enjin menyebabkan peningkatan tindak balas enjin pada kelajuan enjin rendah, dan membuat Motosikal  licin dan "lebih mudah untuk dikendali." Walaupun generasi sebelumnya Ninja 250 mempunyai kelebihan kuasa puncak satu hingga lima hp (0,75 3,7 kW), 20 atau 30 peningkatan yang versi baru ini peratus dalam kuasa mid-range membolehkan Motosikal  untuk tarik dari 3000 rpm di mana sebelum ini ia telah untuk menjadi revved 4,000 rpm. [3] The Amerika Syarikat-J model menggunakan carburetors dua seperti model-F, tetapi model Eropah, Brazil dan Thailand telah suntikan bahan api. Roda telah meningkat dalam saiz 17 inci, penggantungan depan yang lebih baik, dan rotor brek digantikan dengan bentuk kelopak yang lebih besar. Pada versi carbureted, tolok bahan api telah ditambah di tempat mengukur suhu. Dengan peralatan tambahan dan dirombak semula, EX250-J mengalami peningkatan sebanyak 10 kg (22 lb) dalam berat basah lebih pendahulunya.

Dengan ketibaan EX250-J, pembuatan terus terletak di Thailand.


credit to wiki




No comments: