Monday, February 13, 2012

Lefty...














Kidal dalam bahasa english Left-handedness atau Lefty (juga dikenali sebagai sinistrality, sinistromanuality, atau mancinism) adalah keutamaan bagi tangan kiri untuk melakukan aktiviti harian seperti bertulis. Pada zaman purba ia dilihat sebagai tanda syaitan, dan dibenci dan dihina dalam banyak kebudayaan. Pelbagai kajian menunjukkan bahawa 10% daripada penduduk dunia adalah kidal.

Salam All....
Ya aku seorang Lefty atau Kidal dalam bahasa melayunya....tap aku ni kira istimewa sikit sebab aku bukan 100% kidal, sebab aku boleh menulis menggunakan kedua2 belah tangan (tu nak kira macam mana ek...) tapi aku banyak menggunakan tangan kiri aku sewaktu menulis....tapi dalam sukan, macam Badminton, pingpong, hoki semua guna sebelah kanan....kaki pon begitu dua-dua kaki aku guna....Kita semua tahu bahawa orang tangan kiri adalah orang-orang yang menggunakan otak Kanan mereka.Sebelah kanan otak lebih maju dan kerana sebelah kiri badan ini cenderung untuk menjadi dominan.Walaupun punca otak kiri masih tidak difahami sepenuhnya, terdapat banyak teori tentangnya. Saya rasa dalam banyak-banyak teori, teori Geschwind membuat rasa yang paling munasabah. 
Norman Geschwind Teori "That higher testosterone, before you are born, somehow keeps the left hemisphere of the brain from growing as fast as the right side. This does fit in with one of the left handed facts that more men are left handed than women."Pada zaman dahulu terdapat banyak tentang khurafat dikaitkan dengan seorang yang kidal. Malangnya bagi kita, banyak daripada mereka adalah kurang elok daripada yang elok. mereka sering dikaitkan manusia kidal dengan Syaitan.

Tahukah anda ramai mereka yang terkenal adalah kidal. 
Seperti:-
Pelé -Edson Arantes do Nascimento (soccer)
Messi (soccer)
Romario (soccer)
John McEnroe (Tennis)
Ayrton Senna (Formula 1 driver)
Valentino Rossi (motorcycle racer)
Oscar de la Hoya (boxing)
Alistair Campbell (cricket) 
Amitabh Bachchan, Indian actor
Tom Cruise
Robert DeNiro
Angelina Jolie
Steve McQueen
Keanu Reeves
Julia Roberts
Michelangelo
Raphael
Leonardo da Vinci (RH paralyzed?)
itu antara-antaranye.....

Fakta tentang Lefty atau Kidal



nota kaki: beberapa sumba dia ambil dari beberape blog, dan image dari google hihihihi




No comments: