Thursday, March 8, 2012

The Bike of My Dream...


Salam All's
Entry kali ni aku nak cerita sikit tentang Motor idaman aku....tapi apakan daya harganye terlalu tinggi tak termampu aku....bagi aku Ducati 916 ni motor tebaik sepanjang zaman. aku hanya sempat sekali je menunggang Ducati kawan aku sewaktu kami Konvoi Cameron tahun 1998, tapi cinta aku sampai sekarang tak pernah pudar...(pergh....ayat...)

Ducati 916 motosikal Itali yang dihasilkan oleh Ducati dari 1994 hingga 1998. Berbeza dengan empat silinder sebaris Jepun yang menjadi pesaing mereka pada masa itu, enjin V berkembar (V-Twin) menghasilkan kuasa yang kurang, tetapi lebih Daya kilas (Tork). Model 916 telah digantikan oleh model 996 pada tahun 1999.
Ducati 916
Kemunculan sulung pada tahun 1994, Ducati 916 telah dikagumi kerana reka bentuk baru yang dan ciri-ciri teknikal yang terbaik. Ia direka oleh Massimo Tamburini dan Sergio Robbiano dan pasukan di Penyelidikan Pusat CAGIVA di San Marino, enjin 916 disejukkan cecair adalah di ambil dari enjin terdahulu, Ducati 888, dengan sesaran yang lebih besar, sistem pengurusan enjin baru. Secara keseluruhan yang lebih kecil dengan rangka krom moly (yang telah dikongsi bersama Ducati 748 pada tahun 1995 dan seterusnya). Ia telah dicapai dengan meningkatkan strok crankshaft dari 64 mm kepada 66 mm. Menggunakan bore size yang sama dengan Ducati 888 ya itu 94 mm menyebabkan kapasiti menigkat kepada 916. Ducati 916 Senna menampilkan rekabentuk yang lebih agrsif dari Ducati 888. Ia kemudiannya digantikan oleh 996 dan 998 mempunyai rekabentuk yang sama tetapi enjin disemak dan kuasa yang lebih.
Ducati 888

Reka bentuk Ducati 916 adalah keseimbangan antara fungsi dan bentuk:

·         Lengan Ayun (Swingarm) satu sisi adalah cantik, tetapi ia sebenarnya direka untuk memudahkan penukaran tayar sewaktu perlumbaan.
·         ekzos dibawah tempat duduk adalah unuk  meningkatkan prestasi aerodinamik, dan kejayaan tersebut memberi garis (body line) yang sangat bersih dan licin. Ciri ini pada mulanya diperkenalkan pada Honda NR, dan walaupun Ducati tidak lah yang pertama, ia telah kekal sebagai salah satu ciri-ciri cap dagang 916.
 
Pada tahun 1997 Ducati telah mengeluarkan Ducati 916, ia sempena memperingati mendiang Ayrton Senna

Ducati 916 Senna (edisi khas untuk memperingati mendiang  Ayrton Senna)

Kemudian Massimo Tamburini merekabentuk MV Agusta F4, motorsikal yang dilihat sebagai penggantinya untuk 916, dan berkongsi banyak persamaan dengan 916 terutama di bahagian ekor. Kedua-dua reka bentuk Tamburini ini telah disiarkan dalam 1998 Art Guggenheim Museum pameran Motosikal. 

MV Agusta F4
 Tapi sekarang Ducati 916 telah diberhentikan pengeluaran dan terbaru Ducati 1098

1 comment:

Jai Montana said...

Ducati The Best..tambah2 Streetfighter.