Wednesday, March 21, 2012

JEW..JEW..JEW!!!

Salam Guys & Gall
Pelik aku dengan bahasa shortform budak-budak remaja sekarang....padahal shortform dalam massage tu untuk mengurangkan penggunaan ruang dan mempercepatkan menaip massage....tap dia orang ni tak menggunakan dengan betul....tu la orang suruh sekolah, korang buat apa?

Jew..jew..jew..
ape yang aku benci dengan "jew"

Bagi yang tak tahu....
ape itu JEW?
JEW tu adalah ganti ejaan 'sahaja', 'aja','je', 'aje', 'jer'?
Contoh ayat;
"Pekerjaan saya biasa sahaja"
"Aku buat keje biasa aja"
"Alah..keje biasa je"
"Ak wat kewje biasa jew"
JEW tu tak sesuai sangat nak digantikan dengan perkataan asalnya 'sahaja'....Kalau nak ganti pun berpada2 la...Jangan asyik ikut trend sampai nampak awak tu tak berpelajaran. Macam awak tu tak baca buku langsung. Main fb pandai..boleh pun access internet. Sambil2 blogwalking ke, facebooking ke, baca sikit berita2 dunia, artikel2 ilmiah sikit.

Urgghhh!!!
sebab ape aku bengang sangat kat bebudak yang gunakan shortform Jew ni....SEBAB
JEW means YAHUDI
YAHUDI = JEW
Ia singkatan dari perkataan Jewish. Kalau tak percaya Buka kamus, buka online dictionary.
Tak pun, Google je
Dalam column Google tu letak je perkataan "JEW"
Lepas tu baca...
tak faham English, guna Google Translate.
jangan hanya sebab nak ikut trend....
umpama burung kakak tua....cakap sahaja pandai....tapi 1 pon tak faham...

so adik-adik...hentikan la penggunaan JEW tu ek...

3 comments:

Faizal Raidenovich said...

haha!bebudak skarang memang sengal.Taip JE kan lagi cepat dari JEW.Nak kena tambah huruf W pulak.Nak kata bebal tak juga,adik aku yang belajar kat UMT pun menaip macam tu..Aduiii...

Alam Roulan said...

konon2 nak bunyi manje2 sikit....yang lain bebal main ikut je....

Jai Montana said...

betui 2..setuju..kerosakkan bahasa..adik2 ni kena tegoq skit..