Thursday, December 13, 2012

EAS ke AES!!?? dan Pesalah jalanraya

Salam U oll....
korang tentu tahu...aku ni lambat sikit....kali ni ank cerita pasal AES....padahal dah lama kecoh pasal AES ni...aku je yang slow hahaha

Sejak akhir-akhir ni, ramai yang sibuk pasal AES. AES tuialah Automated Enforcement System atau dalam Bahasan Melayunya Sistem Penguatkuasaan Automatik. Ia untuk mengesan dan mengambil gambar kesalahan yang dilakukan di jalanraya oleh pemandu dengan mengesan hadlaju, melanggar lampu merah dan sebagainya. Buat masa ni ia diletakan dijalanraya terpilih di Malaysia, ia akan  dan dengan serta-merta akan merekodkan segala kesalahan berkaitan kenderaan dan pemandu dan seterusnya pihak JPJ akan menetukan samaada gambar itu boleh digunakan untuk mengeluarkan saman kepada pemandu tersebut.


Ramai jugak yang tak sokong AES, macam-macam alasan diaorg...bagi mereka AES ni mengzalimi rakyat la...menguntungkan kroni la...mereka macam takut dengan AES ni...bagi aku kalau tak buat salah buat ape nak takut, dah tau ada camera AES situ, janganlah speeding, jangan langgar lampu merah...bagi aku bila anti-AES ni berkata-kata, senang je aku jawap, kalau tak nak untukan kroni, or konon duit tu untuk dana PRU13 BN nanti. ape kate kita boikot, boikot dengan cara, jangan langgar undang-undang, jangan over-speeding, jangan langgar lampu merah...





Pasal kroni pulak aku rasa kalau projek pasang/selenggara AES dapat kat orang dia, mesti diam je kan? Contohnya, macam projek di Pulau Pinang, Melaka, Ipoh, Bukit Tinggi, Negeri Selangor...Itulah penyebab yang "mengecohkan" negara sebenarnya. Duit punya pasal. Lagi 1 Statistik/Perangkaan pun mennunjukkan 80% pesalah jalanraya ialah 'orang itu'.




senarai lokasi AES yang diwarwarkan kerajaan
akhir kata, mengada-ngada sangat mereka ni...ikut undang-undang sudah,
terasa nak gedik sikit ari ni.... xoxo muaah....hahaha

No comments: