Friday, January 18, 2013

Stupid People.....

Salam all...
sekarang musim kemalangan membabitkan penunggang motorsikal kot....hari-hari kita dengar kesah kemalangan membabitkan penunggang dalam media-media tempatan seperti dalam ondscene.my/.
tapi dalam banyak-banyak blog aku baca, aku terbaca 1 komen bernas dan sempit fikiran dari pengomen bernama Wie

komen bernas dari saudara Wie: 
tolong lah haramkan penggunaan motorsikal ni kat malaysia…. jangan fikir nak senang je…. fikirkan keselamatan… aku fikir ramai kate aku ni mengarut, sbb menghentikan periuk nasi… tapi bile fikir balik ade baiknya… baik kita mencegah dari mengubati… boleh dikatakan majoriti kemalangan maut hasil dari penggunaan motorsikal… kalo accident, boleh dikatakan nak dkt 100% konferm mati… bawak la kenderaan empat tayar… kalo bawak empat tayar tapi kemalangan maut jugak, mmg sah la org tue bawak laju dan patut dikenakan denda kalo x mati… yg bawak motorsikal ni kalo bawak hati-hati pun, kalo ade batu ker, lubang ker kat tengah jalan, konfem mati punya… nyawa manusia mana boleh digantikan lagi… kalau kenderaan empat tayar ni mahal, naik lah pengangkutan awam macam aku ni… kalau tempat anda tak ada pengangkutan awam sila la report kat pbt atau kementerian pengangkutan untuk disediakan ditempat anda… hargailah nyawa dari memikirkan wang semata-mata… kereta senang dibeli, nyawa susah nak beli taw..

Pendapat aku....
Pada aku baik haramkan semua kenderaan, kecuali motor. ini kerana banyak kemalangan maut bagi motor kerana bergesel dengan kederaan lain. seperti penyakit kalau barah kenape perlu bunuh pesakit, sepatut buang barah bukan??? lagi pun motor boleh mengurangkan kesesakkan, kalau semua pakai kereta, bayangkan kalau nak pergi kerja hari2. dalam kes ni kesedaran semua kena ada, kena saling hormat menghormati. ini kebanyakan pemandu diMalaysia baru pakai kereta kecil dah rasa bagus sangat. penunggang/pemandu kena hormat dan berhati2. Keadaan dan mutu jalanraya pun kena ambil perhatian oleh pihak berwajib. kena pantau berterusan. kalau nak haramkan penggunaan motorsikal ni kat malaysia….cadangan awak untuk mengharamkan motorsikal adalah cara paling senang nak mengurangkan/tiada langsung kemalangan membabitkan penunggang, tapi impak masa akan datang lebih hebat, fikirkan penghantar surat/dispacth, awak akan lambat menerima surat penting. penghantar makanan/makanan segera, sempat awak berlapar. parking, awak nak berurusan akan lambat kerana tiada parking bandar-bandar besar akan padat sampai pengangkutan awam pun akan terjejas. membuat kan segala urusan/rutin harian rakyat akan terganggu.

No comments: